АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ КАФЕДРИ АНАЛІТИЧНОЇ ЕКОНОМІКИ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ

Без рубрики

про результати анкетування здобувачів вищої освіти, за спеціальностями 051 «Економіка» освітній рівень короткий цикл (молодший бакалавр) освітньо-професійної програми «Економіка» щодо якості освітньої програми, задоволення процедурою вибору індивідуальної освітньої траєкторії та процесом підтримки опанування освітньої програми та академічної доброчесності

Мета опитування – вивчення рівня задоволеності здобувачів короткого циклу (молодший бакалавр) рівня вищої освіти якістю освітньої програми «Економіка» спеціальності 051 «Економіка» освітнього процесу загалом.

Опитування проводилося шляхом online-анкетування анонімно та на добровільних засадах.

В опитуванні зв’яли участь 15 здобувачів освіти груп МБ-ЕК-041, МБ-ЕК-141, що становить 94,6 % від загальної кількості студентів. Здобувачам вищої освіти було запропоновано три розділи які складались з 23 запитань, з яких 17 запитань необхідно було оцінити за п’ятибальною шкалою (1-5), де: «1» – незадовільно, «5» – відмінно. Інші запитання передбачали як запропоновані відповіді так і можливість запропонувати власну відповідь.

Узагальнені результати опитування відображені на діаграмах, поданих нижче.

Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти, що навчаються на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти за освітньою програмою «Фінансово-економічна безпека та ризик менеджмент» спеціальності 073 «Менеджмент» на запитання «Я достатньо отримую теоретичних знань в процесі навчання для майбутньої професійної діяльності» та «Я достатньо набув практичних навичок в процесі навчання для майбутньої професійної діяльності» подано на рис. 1. Як свідчать результати опитування рівень задоволеності прийнятний.



Рис. 1. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на запитання «Я достатньо отримую теоретичних знань в процесі навчання для майбутньої професійної діяльності» та «Я достатньо набув практичних навичок в процесі навчання для майбутньої професійної діяльності»

Аналізуючи відповіді на запитання «Я задоволений вільним вибором дисциплін, як способом формування своєї індивідуальної освітньої траєкторії» та «Мене задовольняє зміст освітньої програми, що сприяє набуттю навичок майбутньої професії» подано на рис. 2. Як свідчать результати опитування рівень задоволеності здобувачів вищої освіти вільним вибором дисциплін високий, отже процедура вибору вільних дисциплін задовольняє студентів в повному обсязі. Задоволеність змістом освітньої програми достатня.



Рис. 2. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на запитання «Я задоволений вільним вибором дисциплін, як способом формування своєї індивідуальної освітньої траєкторії» та «Мене задовольняє зміст освітньої програми, що сприяє набуттю навичок майбутньої професії»

Результати відповідей на запитання «Мені в повному обсязі вистачає часу на самостійну та індивідуальну роботу» та «Навчальний процес поєднувався із інноваціями та науковими дослідженнями викладачів та студентів» представлено на рис. 3. Як свідчать результати опитування рівень задоволеності здобувачів вищої освіти достатня, але викладачам необхідно в робочих навчальних планах та планах практичних та семінарських заняттях раціонально розподілити завдання на самостійну та індивідуальну роботу. Також приділити увагу інноваційним та науковим дослідженням студентів.



Рис. 3. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на запитання «Мені в повному обсязі вистачає часу на самостійну та індивідуальну роботу» та «Навчальний процес поєднувався із інноваціями та науковими дослідженнями викладачів та студентів»

Досліджуючи відповіді на запитання «Я ознайомлений з обсягом освітньої програми та його розподілом за нормативною та варіативною частинами» та «Мене задовольняють, результати знань та умінь набутих у процесі навчання, включаючи певні знання сучасних досягнень» подано на рис. 4. Як свідчать результати опитування рівень задоволеності здобувачів вищої освіти знайомством с освітньої програмою та його розподілом достатній. При цьому рівень задоволеності результати знань та умінь прийнятний.



Рис 4. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на запитання «Я ознайомлений з обсягом освітньої програми та його розподілом за нормативною та варіативною частинами» та «Мене задовольняють, результати знань та умінь набутих у процесі навчання, включаючи певні знання сучасних досягнень»

Аналізуючи відповіді на запитання «Освітня програма та організація освітнього процесу дає можливість оволодіти соціальними навичками (комунікабельність, вміння працювати в команді, креативно мислити, проявляти ініціативу та ін.)» та «Для поєднання теорії та практики до занять залучались професіонали-практики, представники роботодавців» подано на рис. 5. Як свідчать результати опитування рівень задоволеності здобувачів вищої освіти соціальними навичками прийнятний і в достатньому обсязі до занять залучалися представники роботодавців та професіоналів-практиків.



Рис. 5. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на запитання «Освітня програма та організація освітнього процесу дає можливість оволодіти соціальними навичками (комунікабельність, вміння працювати в команді, креативно мислити, проявляти ініціативу та ін.)» та «Для поєднання теорії та практики до занять залучались професіонали-практики, представники роботодавців»

Останнє запитання у розділі присвяченому аналізу якості освітньої програми «Ваші пропозиції щодо змін змісту освітньої програми за якою Ви здобуваєте освіту» здобувачами було надано 12 відповідей, з яких у якості пропозиції було запропоновано: надання більше практики (практичних занять), збільшити обсяги практичної підготовки, для більш ефективного використання власного потенціалу.

Досліджуючи відповіді на запитання «Мені зрозумілі критерії та засоби оцінювання успішності навчання» та «Мені зрозуміло процедуру апеляції щодо результатів складання підсумкових контролів, захисту курсових робіт тощо» подано рис. 6. Як свідчать результати опитування рівень задоволеності здобувачів вищої освіти високий, а отже здобувачам зрозуміло засоби оцінювання успішності навчання та процедура апеляції.



Рис. 6. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на запитання «Мені зрозумілі критерії та засоби оцінювання успішності навчання» та «Мені зрозуміло процедуру апеляції щодо результатів складання підсумкових контролів, захисту курсових робіт тощо»

На запитання «Мене задовольняє, що під час навчального процесу використано інтерактивні методи навчання (метод конкретної ситуації, метод мозкового штурму, метод занурення, метод ділової гри)» та «Мене задовольняють методи оцінювання запропоновані в освітній програмі (письмові (практичні, контрольні роботи), усні (заліки та іспити), комп’ютерні (тестування))» подано рис. 7. Як свідчать результати опитування рівень задоволеності здобувачів вищої освіти використанню інтерактивних методів навчання достатній. Результати щодо опитування рівня задоволеності методами оцінювання запропоновані в освітній програмі-високий.



Рис. 7. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на запитання «Мене задовольняє, що під час навчального процесу використано інтерактивні методи навчання (метод конкретної ситуації, метод мозкового штурму, метод занурення, метод ділової гри) та Мене задовольняють методи оцінювання запропоновані в освітній програмі (письмові (практичні, контрольні роботи), усні (заліки та іспити), комп’ютерні (тестування))

Аналізуючи відповіді на запитання «Мене задовольняє рівень консультативної підтримки з боку викладачів, які викладають навчальні дисципліни під час навчального процесу» та «Я задоволений процедурою інформування щодо змісту та ролі вибіркових дисциплін у формуванні професійних навичок» подано рис. 8. Як свідчать результати опитування рівень задоволеності здобувачів вищої освіти консультативною підтримкою та процедурою інформування достатній, що свідчить про високу кваліфікованість науково-педагогічних працівників.



Рис. 8. Розподіл відповідей здобувачів вищої освіти на запитання «Мене задовольняє рівень консультативної підтримки з боку викладачів, які викладають навчальні дисципліни під час навчального процесу» та «Я задоволений процедурою інформування щодо змісту та ролі вибіркових дисциплін у формуванні професійних навичок»

Аналізуючи відповідь на запитання «Чи знайомі Ви з поняттям «академічна доброчесність»?» слід зазначити, що 92,2 % здобувачів вищої освіти розуміють визначення поняття академічної доброчесності, що свідчить про високий рівень ознайомлення студентів з Положення про академічну доброчесність ДДУВС. Результати подано рис. 9.


Рис. 9. Аналіз відповіді на запитання «Чи знайомі Ви з поняттям «академічна доброчесність»?»

Аналізуючи відповіді на запитання «Чи вважаєте Ви доречним перевіряти студентські роботи (курсові роботи, дипломні роботи, статті та тези студентів) на наявність академічного плагіату?» встановлено, що 62,3 % здобувачів вищої освіти вважать доречним перевіряти студентські роботи на плагіат.


Рис. 10. Аналіз відповіді на питання «Чи вважаєте Ви доречним перевіряти студентські роботи (курсові роботи, дипломні роботи, статті та тези студентів) на наявність академічного плагіату?»

Аналізуючи відповідь на запитання «Чи знайомі Ви з поняттям «плагіат»?» та «Чи знайомі Ви з поняттям «самоплагіат»?» слід зазначити що з поняттям плагіат знайомі 100% здобувачів вищої освіти, а розуміють зміст поняття «самоплагіат» 81,8%, отже результати досліджень мають високий рівень обізненасті студентів. Результати подано на рис. 11.



Рис. 11. Аналіз відповідей на запитання «Чи знайомі Ви з поняттям «плагіат»?» та «Чи знайомі Ви з поняттям «самоплагіат»?»

Аналізуючи відповідь на запитання «Як Ви вважаєте, чи може плагіат негативно впливати на освоєння професії?» слід зазначити, що 51,9 % здобувачів вищої освіти вважать, що плагіат негативно впливає на засвоєння професії пояснюючи це наступними відповідями: «Тому що людина повинна працювати сама а якщо вона буде використовувати плагіат вона сама нічому не навчиться. Тому що використання чужої роботи під своїм ім’ям ,не дає змогу самостійно розвиватися та мислити. Так, тому що якщо це плагіат то це чужа думка тобто сама людина не може зрозуміти, а коли попрацює самостійно зроміє. Якщо студент користується чиєюсь інформацією, тобто плагіатом, це означає, що йому бракує знань та навичок. Отже освоїти професію повністю він не зможе.».

При цьому 48,1 % здобувачів освіти вважать, що негативний вплив плагіату відсутній та стверджують: «Тому що, коли бракує інформації це найкращий вихід з ситуації. Какая разница откуда брать информацию, все придумано до нас. Плагиат не влияет на знания. Може просто не вистачати часу на написання робіт,тому користуємося цією можливістю. Навіть якщо людина і робить плагіат , вона читає що там написано, а потім захищає цей матеріал , так що ,все одно людина здобуває знання». Результати представлено на рис. 12.


Рис. 12. Аналіз відповіді на запитання «Як Ви вважаєте, чи може плагіат негативно впливати на освоєння професії?»

Досліджуючи відповідь на запитання «Чи розумієте Ви наслідки порушення академічної доброчесності для Вас і для студентського колективу в цілому?» встановлено, що 89,6 % здобувачів вищої освіти розуміють наслідки порушення академічної доброчесності та пояснюють їх: «Це погано впливає на репутацію студента та на вміння його адаптуватися в колективі. Якщо порушити академічну доброчесність то можуть бути такі наслідки як: зниження результатів оцінювання; призначення додаткової роботи; недопущення до заліку; повторне проходження відповідної роботи. Це може бути анулювання роботи (будь-якої); проведення додаткової перевірки знань; позбавлення почесних звань; догана.» Результати подано на рис. 13.


Рис. 13. Аналіз відповіді на запитання «Чи розумієте Ви наслідки порушення академічної доброчесності для Вас і для студентського колективу в цілому?»

ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ

Результати опитування здобувачів вищої освіти освітньої програми «Економіка» свідчать, що:

– здобувачі вищої освіти мають достатній рівень задоволеності рівнем теоретичних та практичних знань отриманих в процесі навчання для майбутньої професійної діяльності;

– здобувачі вищої освіти мають прийнятний рівень задоволеності часом на самостійну та індивідуальну роботу;

– здобувачі вищої освіти повністю задоволені вільним вибором дисциплін, як способом формування своєї індивідуальної освітньої траєкторії;

– здобувачі вищої освіти достатньо задоволені змістом освітньої програми, що сприяє набуттю навичок майбутньої професії;

– здобувачі вищої освіти мають прийнятний рівень задоволеності результатами знань та умінь набутих у процесі навчання, включаючи певні знання сучасних досягнень (суттєвий вплив має, на думку студентів, спрямованість навчальної дисципліни на формування загальних компетентностей, які будуть потрібні у будь-якій професії, а також практична спрямованість);

– здобувачі вищої освіти в повному обсязі задоволенні процедурою вибору індивідуальної освітньої траєкторії та процесом підтримки опанування освітньої програми (процедурою апеляції, використанням інтерактивні методи навчання, рівнем консультативної підтримки з боку викладачів, процедурою інформування щодо змісту та ролі вибіркових дисциплін у формуванні професійних навичок);

– здобувачі вищої освіти в повному обсязі задоволенні поєднанням теорії та практики до занять залучались професіонали-практики, представники роботодавців;

– здобувачі вищої освіти в повному обсязі володіють і розуміють особливості та необхідність дотримання академічної доброчесності у навчальному процес.

З метою досягнення відповідного рівня якості освітньої програми та реалізації права здобувачів вищої освіти на вибір навчальних дисциплін та можливості формування індивідуальної освітньої траєкторії, необхідно:

– при перегляді освітньої програми та її навчального плану приділити увагу кількості практичних занять (можливо групування навчальних дисциплін);

– при перегляді освітньої програми та її навчального плану розширювати перелік вибіркових дисциплін професійної підготовки з урахуванням можливості формування студентами індивідуальної траєкторії навчання;

– при перегляді робочих програм навчальних дисциплін рівномірно під час вивчення дисциплін розподілити виконання самостійної та індивідуальної роботи;

– при перегляді робочих програм навчальних дисциплін впроваджувати та використовувати інтерактивні методи навчання під час практичних та семінарських занять (метод конкретної ситуації, метод мозкового штурму, метод занурення, метод ділової гри);

– при перегляді освітньої програми приділити увагу результатам знань та умінь набутих у процесі навчання, включаючи певні знання сучасних досягнень.


196