У Дніпропетровському державному університеті внутрішніх справ відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «Дискусійні питання розвитку юридичної освіти в Україні (визначення місця, ролі та професіональних компетентностей слідчого у розбудові правової держави)», яка була проведена у форматі відеозв’язку.
Конференція була присвячена ролі і місцю юридичної освіти в професійній діяльності працівників органів досудового розслідування Національної поліції України.
Участь у заході взяли науковці, вчені закладів вищої освіти України, практики, працівники органів судової влади та правоохоронних органів.
Захід відкрив ректор Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ полковник поліції Андрій Фоменко. Він зазначив, що правнича професія цілком слушно віднесена до соціально значущих для розвитку України, а тому має бути максимально врегульована на рівні закону із високими вимогами щодо якості освіти як для здобувачів вищої юридичної освіти, так і для науково-педагогічних працівників.
«Особливе місце у правничій галузі посідає слідчий, оскільки від його професійної діяльності залежить захищеність прав людини, які було порушено внаслідок вчинення певного кримінального правопорушення. У Дніпропетровському державному університеті внутрішніх справ підготовка слідчих є одним із ключових напрямів освітньої діяльності, до якого залучені фахівці найвищого рівня. Відповідно і запит практиків саме на слідчих – випускників нашого закладу – незмінно високий», – підкреслив Андрій Євгенович.
Із вітальною промовою до всіх присутніх також звернувся заступник начальника слідчого управління Головного управління Національної поліції у Дніпропетровській області полковник поліції Олексій Брандис. Він зауважив, що тема конференції є досить актуальною.
«Слідчий – та особа, яка не тільки безпосередньо збирає докази, а й робить це відповідно до норм діючого законодавства. У подальшому ці докази мають бути визнані належними в суді. Переконаний, що слідчий в першу чергу являється юристом», – підкреслив Олексій Валерійович.
З доповідями щодо питання визначення професійних компетентностей слідчого як правничих або правоохоронних виступили фахівці Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, Луганського національного університету внутрішніх справ ім. Є.О. Дідоренка, Одеського національного університету внутрішніх справ, Університету митної справи та фінансів, Харківського національного університету внутрішніх справ, Інституту підготовки юридичних кадрів для Служби безпеки України Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. У ході конференції спікери розглянули перспективні моделі та технології навчання правників, а також передові методи підвищення якості підготовки фахівців для підрозділів досудового розслідування.
Перше онлайн-включення було здійснено із т.в.о. ректора Луганського державного університету внутрішніх справ ім. Е.О. Дідоренка полковником поліції Миколою Карчевським, який аргументовано довів необхідність підготовки слідчих саме в умовах закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання.
«У разі, якщо приймається рішення про те, що слідчий не є юристом, буде інституціоналізовано нерівність та системне порушення принципу змагальності сторін у кримінальному процесі. Сторона захисту буде представлена фаховими юристами, а сторону обвинувачення представлятиме процесуальний керівник – юрист, і слідчий, який не є юристом. Ми отримаємо чітке та послідовне порушення принципу змагальності сторін», – наголосив Микола Віталійович.
Під час відеозв’язку старший викладач спецкафедри №1 Інституту підготовки юридичних кадрів для Служби безпеки України Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого Микола Членов підкреслив:
«Професія слідчого – це, безумовно, правнича професія. Якісна підготовка слідчого є дуже важливою для суспільства, тому її необхідно здійснювати за освітньо-професійними програмами на рівні магістра у вищих навчальних закладах».
У ході онлайн-включення також відбувся брифінг представників Національної академії внутрішніх справ.
У результаті роботи учасників конференції було доведено необхідність визнання слідчого правником і визначено вимоги до його професійних компетентностей як представника правничої професії.
Серед ключових аргументів на користь цього – необхідність працювати в умовах мінливості законодавства; наявність наукового, кадрового потенціалу та якісної матеріально-технічної бази для підготовки висококваліфікованого фахівця у закладах зі специфічними умовами навчання; сформованість правових, методичних, управлінських, економічних та психологічних компетентностей у слідчого, які дозволяють забезпечити ефективність розслідування злочинів.
— 1 894