Специфіка підготовки поліцейських обумовлена специфікою професії поліцейського. Зокрема, ефективний поліцейський повинен бути фізично розвинений, володіти тактичними навичками та військовою дисципліною, вміти виконувати завдання в умовах психічного та фізичного навантаження. Відповідно, навчання поліцейських відбувається в умовах військової дисципліни.
Законодавчо закріплено, що підготовка поліцейських здійснюється в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Специфічні умови навчання включають особливості проживання та побуту. Зокрема, курсанти отримують формений одяг, проживають в казармі (принаймні в перші роки навчання), регулярно контролюються курсовими офіцерами і викладачами-кураторами. Курсанти на самому початку першого навчального року проходять табірний збір, потім приймають присягу і отримують перше спеціальне звання.
З цього моменту вони в режимі 24/7 реалізують статус поліцейського, тобто зобов’язані надавати невідкладну допомогу особам, які постраждали внаслідок правопорушень, нещасних випадків, а також особам, які опинилися в безпорадному стані або стані, небезпечному для їхнього життя чи здоров’я та зобов’язані негайно вживати необхідних заходів у разі виявлення злочинів чи звернення до них громадян з повідомленням про події, що загрожують особистій чи публічній безпеці.
Увага до відомчої освіти.
У цілому, відомча освіта поліцейських у наш час знаходиться в центрі уваги громадськості, державних діячів і вчених. Це пов’язано з необхідністю поступової розбудови нового правоохоронного органу, який реально, а не декларативно орієнтований на співпрацю з суспільством і територіальними громадами.
Разом з тим, підготовка поліцейських викликає дискусії в усьому світі. Зокрема, теоретики і практики сперечаються про те, чи потрібна вища освіта поліцейському. Як правило, в країнах Заходу, поліцейському вища освіта потрібна для просування по службі, в той час як рядовий поліцейський може і не мати вищої освіти. Однак тенденція така, що вищу поліцейську освіту вводять навіть в тих країнах, де рядові поліцейські спочатку його не отримували.
Зокрема, це пов’язано з тим, що поліцейські, які здобули вищу освіту, більш схильні до позитивної комунікації, деескалації конфлікту, співпраці з населенням, а також більш стійкі до професійного вигорання та професійної деформації, в тому числі, проявів цинізму. Про це свідчить низка наукових досліджень у різних країнах світу.
Тренди розвитку відомчої освіти
Яскравою тенденцією розвитку сучасної поліцейської освіти є домінування практичної складової навчання. Важливу роль в навчанні поліцейського грають так звані case study – навчання на основі реальних випадків, що мали місце в роботі поліцейських. Розробляються і впроваджуються комп’ютерні симулятори та віртуальні тренажери, зокрема, для навчання стрільбі. Активно впроваджуються тренінги, в ході яких курсанти відпрацьовують практичні навички, наприклад, в ході реалізації ситуативних сценаріїв із залученням статистів або акторів.
Як всім відомо, патрульна поліція зараз несе службу з так званими боді-камерами – відеореєстраторами, прикріпленими на одяг поліцейського. У наш час використання знятих відеоматеріалів стає ефективним засобом рефлексії, аналізу і навчання. Курсанти спільно дивляться, аналізують, обговорюють відеозаписи критичних інцидентів з поліцейськими.
Важливим трендом поліцейської освіти є залучення до проведення занять представників інших професій: медиків, психотерапевтів, психологів, суддів, адвокатів і т.д., а також активістів громадських рухів і волонтерів.
Нарешті, сучасна поліцейська освіта націлена на формування ключових компетентностей і так званих soft skills, зокрема: комунікативної компетентності, навичок прийняття рішень, командної роботи, креативності, гнучкості, розв’язання проблем та тайм-менеджменту. Цьому, зокрема, сприяють методи студенто-центрованого, проблемного, активного, конструктивного навчання.
— 4 175